Po co strategia
Założenia dotyczące strategii
- Przestrzeń sprawiedliwości
Pojęcie to pojawiało się dotychczas w dokumentach Unii Europejskiej i oznacza stan powszechnej dostępności do sprawiedliwości, zapewniany między innymi poprzez współpracę instytucji i otwartość na dialog obywatelski. O rozumieniu przestrzeni sprawiedliwości mówi opublikowany w marcu 2014 roku komunikat Komisji Europejskiej, dotyczący dróg dojścia do "prawdziwej europejskiej przestrzeni sprawiedliwości", poprzez poprawę zaufania, mobilności i wzrostu gospodarczego (Komunikat Komisji Europejskiej)
W kontekście polskim osiągnięcie takiego stanu powinno być oparte o te same priorytety, które odniesiono do przestrzeni europejskiej: w szczególności o konieczność istnienia opartej o wspólne cele współpracy pomiędzy instytucjami występującymi w przestrzeni sprawiedliwości w obrębie państwa polskiego, a także o rozbudowany dialog obywatelski przyczyniający się do wzrostu zaufania w obrębie przestrzeni sprawiedliwości.
Na przestrzeń sprawiedliwości w rozumieniu przyjętym w strategii składają się z jednej strony podmioty strategii (podlegające działowi administracji rządowej – sprawiedliwość: sądownictwo, prokuratura, Służba Więzienna, Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, Ministerstwo Sprawiedliwości), a z drugiej - interesariusze, czyli instytucje mające wpływ na procesy zachodzące w przestrzeni sprawiedliwości. Te ostatnie są określone bardzo szeroko i można do nich zaliczyć zarówno instytucje publiczne (np. policja, system szkolnictwa – edukacja prawna), jak i organizacje pozarządowe czy samorządy i stowarzyszenia zawodowe skupiające osoby zatrudnione w podmiotach strategii.
- Ciągłość pracy nad rozwojem wymiaru sprawiedliwości
Strategia daje perspektywę dla budowania konsensusu wokół rozwiązywania najistotniejszych problemów wymiaru sprawiedliwości. Jest to odpowiedź na niestabilność dotychczasowych reform w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości spowodowaną brakiem konsekwencji w ich wdrażaniu – w tym brakiem jasnego określenia priorytetowych kierunków zmian i przekonania do nich interesariuszy.
- Podstawa dla projektów nowej perspektywy finansowej
Strategia rozpisana została na lata 2014 – 2020 i pokrywa się czasowo z okresem programowania unijnego. Daje to możliwości pozyskiwania środków europejskich na projekty, które będą realizowane w ramach strategii. Szanse związane z absorpcją funduszy UE będą tym większe, że Ministerstwo Sprawiedliwości zostało wpisane do przyjętego przez Radę Ministrów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w charakterze instytucji pośredniczącej. Ze środków tych będą finansowane m.in. inwestycje w kompetencje kadr sądów i prokuratur, rozwój Biur Obsługi Interesanta, czy rozwój systemów polubownego rozstrzygania sporów. Możliwe staną się także działania zwiększające sprawność sądów i prokuratur poprzez lepsze zarządzanie ich strukturą organizacyjną i zasobami ludzkimi.
- Strategiczne ukierunkowanie projektów
Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach prac strategicznych dokonało ewidencji realizowanych projektów wraz z ich oceną pod kątem wpływu na realizację kierunków strategicznych. Wszystkie inicjowane projekty poddawane są analizie pod kątem zgodności z celami i kierunkami strategicznymi.
- Odejście od jednowymiarowego ukierunkowania na szybkość postępowań
Jednym z fundamentalnych założeń strategii jest odejście od postrzegania przestrzeni sprawiedliwości przez pryzmat jedynie sprawności działania na rzecz spojrzenia uwzględniającego cztery perspektywy - sprawności działania, poszanowania i ochrony praw obywatela (perspektywa obywatela), spójności oraz efektywności finansowej.
- Ostatnia modyfikacja:
- 31.08.2018 10:00 Kacper Szczepaniak
- Pierwsza publikacja:
- 04.09.2018 11:52 Kamila Jarosławska