Konsultacje publiczne
Konsultacje publiczne są jednym z najważniejszych procesów w zakresie stanowienia prawa i zagwarantowania jego wysokiej jakości. Konsultacje publiczne są więc integralną częścią prac nad projektami aktów prawnych w rządowym procesie legislacyjnym. Punktem wyjścia konsultacji społecznych jest dostępność do informacji, w tym przejrzystość tego procesu, zaś konsultacje projektów aktów normatywnych lub ich założeń mają służyć poznaniu opinii społeczeństwa w procesie stanowienia prawa, w szczególności poprzez przeprowadzenie oceny wpływu oraz konsultacji publicznych, w sposób otwarty i powszechny, przy zapewnieniu obywatelom możliwości wypowiedzenia się oraz w skutek otrzymania rzetelnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi.
Ponadto proces konsultacji publicznych prowadzony jest przy zastosowaniu tzw. 7 zasad konsultacji:
1. Dobra wiara,
2. Powszechność
3. Przejrzystość,
4. Responsywność,
5. Koordynacja,
6. Przewidywalność,
7. Poszanowanie interesu ogólnego.
Do najważniejszych korzyści z prowadzenia konsultacji publicznych należą:
- lepsze rozpoznanie stanowisk różnych grup odbiorców proponowanego rozwiązania,
- poprawa rozwiązania będącego przedmiotem konsultacji,
- nowe propozycje rozwiązań,
- upowszechnienie informacji o prowadzonych działaniach i większa akceptacja społeczna.
Konsultacje publiczne prowadzone są zgodnie z regułami określonymi w uchwale nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (poz. 979) oraz zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 września 2015 r. w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Ponadto zasady prowadzenia konsultacji publicznych zostały określone w: