W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FAQ

 

FAQ

1.  Kto będzie realizował projekt?

Projekt realizowany będzie przez Ministerstwo Sprawiedliwości w partnerstwie z czterema Centrami Arbitrażu i Mediacji. Zapewni to spójność dotychczas podejmowanych działań w obszarze mediacji, również na poziomie lokalnym. Centra Arbitrażu i Mediacji jako podmioty osadzone w środowisku lokalnym, będą zaangażowane w działania informacyjne, dotyczące propagowania idei mediacji w poszczególnych województwach.

Do realizacji projektu wybrano:

  1. Centralny Instytut Analiz Polityczno-Prawnych
  2. Konfederację Lewiatan
  3. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  4. Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza
     

2.  Do kogo skierowany jest projekt ?

Działania realizowane w ramach projektu skierowane będą przede wszystkim do:

  • obywateli zainteresowanych skorzystaniem z postępowania mediacyjnego,
  • organów wymiaru sprawiedliwości jako podmiotów, które kierują sprawy do mediacji,
  • mediatorów,
  • osób, które chcą uzyskać uprawnienia mediacyjne.

3.  Ile czasu będzie trwał projekt ?

Realizacja działań przewidzianych w projekcie, w szczególności budowa i wdrożenie KRM, przewidziane zostały na okres 3 lat, tj. od 2020 do początku drugiej połowy 2023 r.

4.  Jakie są podstawowe założenia projektu ?

Działania (etapy) jakie zostaną objęte projektem:

  • przeprowadzenie prac analitycznych mających na celu poznanie i zidentyfikowanie potrzeb społecznych związanych z realizacją projektu;
  • przygotowanie raportu z przeprowadzonych prac analitycznych, w którym podsumowane zostaną potrzeby i oczekiwania społeczne związane z projektem;
  • kolejnym etapem będzie przeprowadzenie prac legislacyjnych związanych z realizacją projektu;
  • wnioski z badania oczekiwań społecznych oraz prace legislacyjne pozwolą z kolei na wdrożenie systemu informatycznego i utworzenie strony internetowej Krajowego Rejestru Mediatorów;
  • równolegle prowadzone będą szkolenia mediacyjne dla mediatorów w tym z zakresu
    e-mediacji oraz mediacji z zakresu spraw pracowniczych i gospodarczych;
  • przeprowadzane będą również działania informacyjne dla obywateli i dystrybucja materiałów promocyjnych.

5.  W jaki sposób powyższe działania zostaną zrealizowane ?

Pierwszym etapem składającym się na realizację projektu będzie przeprowadzenie prac analitycznych dotyczących diagnozy stanu funkcjonującego systemu mediacji oraz potrzeb społecznych i oczekiwań z nim związanych. Badanie przeprowadzone zostanie na reprezentatywnej grupie respondentów, wśród których znajdą się m. in. przedsiębiorcy, pracownicy administracji publicznej, organizacje skupiające mediatorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych, ośrodki mediacyjne i organizacje pozarządowe. 

Prace analityczne przeprowadzi Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. W wyniku przeprowadzonych analiz przygotowany zostanie raport zawierający m. in. oczekiwania dotyczące Krajowego Rejestru Mediatorów (w tym poszczególnych elementów rejestru, kryteriów wpisu do rejestru, kryteriów weryfikacji wpisu w rejestrze oraz tego jakie inne informacje powinny znaleźć się rejestrze, jakie informacje powinny być widoczne dla sędziów, a jakie dla potencjalnych odbiorców mediacji). Przeprowadzone badania staną się podstawą do zaprojektowania Krajowego Rejestru Mediatorów.

  1. Legislacja

Utworzenie Krajowego Rejestru Mediatorów wymagać będzie podjęcia stosownych prac legislacyjnych. Prace te swoim zakresem obejmą z pewnością likwidację list stałych mediatorów (prowadzonych na podstawie Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 stycznia 2016 r.  w sprawie prowadzenia listy stałych Mediatorów) i dokonania zmian w Ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych. Oczywiście konieczne będzie również wprowadzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania Krajowego Rejestru Mediatorów, w tym zakresie planowane jest opracowanie nowego aktu prawnego – Ustawy o Krajowym Rejestrze Mediatorów wraz z rozporządzeniami wykonawczymi.

Przewidziane projektem prace legislacyjne obejmą również zmiany innych obowiązujących przepisów m.in. Kodeksu postępowania cywilnego czy Regulaminu Urzędowania Sądów Powszechnych (Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych).

  1. Utworzenie Krajowego Rejestru Mediatora

Po zakończeniu pierwszego etapu projektu, zostanie rozpoczęta procedura zamówienia publicznego, która wyłoni zewnętrznego wykonawcę odpowiedzialnego za stworzenie systemu teleinformatycznego wraz z dostarczeniem narzędzi do obsługi systemu i pakietem szkoleniowym dla pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości z Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych. Krajowy Rejestr Mediatorów będzie rejestrem publicznym, jawnym dla każdej zainteresowanej osoby. Będzie zawierał informacje o mediatorach prowadzących mediacje sądowe i pozasądowe. Rejestr będzie funkcjonował w ramach systemu teleinformatycznego i każda zainteresowana osoba po wejściu na stronę internetową Rejestru będzie miała możliwość wyszukania odpowiedniego mediatora. Wśród informacji udostępnionych w Rejestrze znajdą się m. in. imię i nazwisko mediatora, wykaz specjalizacji mediatora, dane umożliwiające kontakt z mediatorem, datę uzyskania uprawnień oraz kategorię spraw, w których mediator może prowadzić mediacje.

Szczegółowy katalog informacji prezentowanych w KRM opracowany zostanie w drodze wspomnianych prac analitycznych dotyczących potrzeb społecznych związanych z realizacją projektu.

W założeniu KRM spełniać będzie dwie podstawowe funkcje:

  1. funkcję informacyjną – gdyż rejestr stanowić będzie powszechnie dostępną bazę osób wykonujących zawód mediatora,
  2. funkcję legalizacyjną – gdyż fakt wpisania mediatora do rejestru stanowić będzie potwierdzenie posiadania przez niego kwalifikacji upoważaniających do prowadzenia mediacji w określonych rodzajach spraw.
     

Na obecnym etapie prac zakładamy, iż Rejestr skonstruowany będzie na dwóch poziomach:

  1. poziomie podstawowym – dostępnym dla wszystkich obywateli, za pomocą strony internetowej KRM. Na tym poziomie udostępnieniu podlegać będą informacje podstawowe pozwalające na wyszukanie i kontakt z mediatorem zajmującym się mediacją w konkretnej kategorii spraw.
  2. poziomie pełnym – przeznaczonym dla sędziów i urzędników sądowych, za pomocą strony internetowej, przy wykorzystaniu udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości loginu i hasła. Dla użytkowników na tym poziomie udostępnione będą wszystkie informacje na temat mediatorów, którzy będą wpisani w rejestrze. Na poziomie pełnym przewiduje się możliwość udostępnienia informacji o aktualniej liczbie mediacji sądowych prowadzonych przez konkretnego mediatora wraz z wykazem spraw sądowych, w których mediator prowadzi mediacje.
    Osoby posiadające dostęp do poziomu pełnego, powinny mieć możliwość modyfikacji danych o mediatorze, możliwość przekazywania danych i wniosków o wpis do rejestru, a także weryfikacji danych pod kątem ilości prowadzonych postępowań mediacyjnych, tak aby zapewnić możliwość równomiernego przydziału spraw mediatorom.
  3. rozważana jest również możliwość dodania poziomu półpełnego, który byłby przeznaczony dla mediatorów w celu modyfikacji danych po zarejestrowaniu, przy jednoczesnym zatwierdzeniu przez upoważnionych pracowników ze strony sądów bądź Ministerstwa Sprawiedliwości. Mediatorzy mieliby także możliwość wglądu do akt, które zostały udostępnione z Sądu w danej sprawie bądź sporządzania dokumentów w wersji elektronicznej, np. protokołu z przeprowadzonej mediacji.
     
  1. Szkolenia mediacyjne

Aby KRM w sposób prawidłowy pełnił swoją rolę, w projekcie przewidziano przeprowadzenie cyklu szkoleń mediacyjnych. Wszystkie szkolenia będą miały charakter ogólnopolski i przeprowadzone zostaną w każdym województwie. Szkolenia mają przyczynić się do niwelowania zdiagnozowanych wśród mediatorów luk kompetencyjnych, zwiększać dostępność do profesjonalnie przeszkolonych mediatorów, wpłynąć pozytywnie na wzrost jakości zawieranych ugód mediacyjnych oraz promocję mediacji. Projekt zakłada, że szkolenia zostaną przeprowadzone zgodnie ze standardami zawartymi w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK), a ich uczestnicy zyskają możliwość certyfikacji zgodnie z ZSK. Szkolenia zostaną przeprowadzone przez partnerów projektu, czyli wspomniane na wstępie Centra Arbitrażu i Mediacji w trakcie całego projektu.

Planowana jest organizacja dla mediatorów szkoleń z zakresu e-mediacji (z uwzględnieniem zasad skutecznej komunikacji online) oraz mediacji w sprawach pracowniczych i mediacji w sprawach gospodarczych, które zorganizowane będą w formie webinariów.

  1. Działania Informacyjne

Projekt przewiduje również przeprowadzenie działań informacyjnych mających na celu przede wszystkim dalsze upowszechnianie i rozwój alternatywnych metod rozwiązywania sporów, a także stworzenie płaszczyzny wymiany informacji oraz dobrych praktyk wśród osób zainteresowanych mediacją (tj. przede wszystkim wśród mediatorów, sędziów, pracowników sądów powszechnych, przedsiębiorców i obywateli).

Zaplanowane działania informacyjne są  na tyle różnorodne, że pozwoli to na dotarcie z przekazem do szerokiego grona odbiorców.

Działania informacyjne realizowane będą m. in. poprzez:

  • seminaria dla potencjalnych stron mediacji celu podniesienia świadomości w zakresie: możliwości wykorzystywania mediacji, spotkań mediatorów z przedstawicielami sądownictwa, organizację paneli dyskusyjnych z udziałem mediatorów, przedstawicieli środowiska prawniczego i pracowników sądów powszechnych, przedsiębiorców oraz nauczycieli akademickich,
  • organizację cyklicznych spotkań i debat przedstawicieli mediatorów i przedsiębiorców,
  • aktualizację stron internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości jako podstawowego źródła informacji nt. mediacji,
  • przygotowanie i dystrybucję broszur i plakatów informacyjnych prezentujących korzyści z kierowania spraw do mediacji,
  • opracowanie i dystrybucję dodatkowych materiałów do wykorzystania w bieżącej pracy zawodowej mediatorów - publikacji z obszaru prawa pracy, prawa gospodarczego i e-mediacji.

6.  Jak będzie wyglądała procedura wpisu do rejestru ?

Wpis odbywać się będzie na wniosek osoby zainteresowanej. Po złożeniu wniosku przez mediatora nastąpi jego weryfikacja pod względem formalnym i merytorycznym (na tym etapie następować będzie ocena, czy osoba ubiegająca się o wpis w KRM posiada wymagane prawem kwalifikacje). Pozytywna weryfikacja wniosku skutkować będzie wpisem do Krajowego Rejestru Mediatorów oraz wydaniem przez Ministerstwo Sprawiedliwości tzw. legitymacji mediatora (na wzór obecnie funkcjonujących legitymacji radcy prawnego lub adwokata). Na osobach wpisanych do Krajowego Rejestru Mediatorów ciążyć będzie m. in. obowiązek zgłaszania każdorazowej zmiany danych zamieszczonych w Rejestrze oraz informowania o zawieszeniu (zakończeniu) wykonywania działalności mediatora.

Przewidujemy również wysyłanie cyklicznie informacji mailowych do mediatorów wpisanych do KRM w celu aktualizacji statusu w systemie np. aktywny, zawieszony, wykreślony itp.  Obecni mediatorzy zostaną zmigrowani do KRM, beż żadnych dodatkowych wymagań.

 

{"register":{"columns":[]}}